יום שני, 31 בדצמבר 2018


רק מילה טובה...
מיכאל וסיוון הגיעו אלי בגלל קשיים חינוכיים עם זוהר, בתם בת ה12. הם סיפרו לי שהיא לא מקשיבה להם, מסרבת לעשות שיעורי בית, לובשת בגדים שאינם הולמים את השקפתם הדתית, מתחצפת, מקללת ומרביצה לאחיה הקטנים ולחברותיה. כמעט כל יום, הם מקבלים תלונות מבית הספר או מהורים של ילדות שהיא פגעה בהן.
מיכאל וסיוון הם זוג הורים בשנות השלושים שלהם, אנשים משכילים, עם רצון עז לחנך את ילדיהם להצלחה בחיים ולמידות טובות. תוכלו לפגוש אותם בכל מקום בסביבתכם ולא תוכלו לזהות בהם סימני היכר מיוחדים. אנשים שעובדים, מנומסים, מסודרים חברתית וכלכלית. אם תשאלו את חבריהם או קרוביהם, הם יספרו רק דברים טובים על המשפחה הנחמדה הזאת, חוץ מהבת שקצת קשה איתה.
שאלתי את מיכאל וסיוון שאלה פשוטה שבעקבותיה הכל התחיל להסתבך וביחד נפתחה דרכה הדרך לריפוי. שאלתי שאלה קטנה אך שחוללה מהפך בתודעה שלהם והחזירה להם את האהבה, הקשר החם והנחת מזוהר, ילדתם שהלכה לאיבוד זמן מה. שאלתי אותם: איזה דבר טוב אתם בכל זאת יכולים להגיד על זוהר, בתכם?
בהתחלה, הם גמגמו כי, הרי, הם באו לספר לי כל מה שלא בסדר, כל מה שמכעיס אותם, כל מה שהורס את האווירה המשפחתית, כל מה שמאכזב אותם ממנה. נתתי להם זמן לחשוב. למרות שהיו מופתעים והיה להם קשה, למרות התנגדותם הראשונית, לא וויתרתי. ואז, סיוון התחילה לספר: "תראי, זה נראה לי טיפשי ולא משמעותי, אבל..." והיא נעצרה. עודדתי אותה להמשיך. "אני לא חושבת שזה משהו כל כך חשוב אבל כשזוהר יצאה לטיול שנתי היא הכינה לבד את התיק שלה. ומה שהיה ממש מפתיע, הוא שהיא הכינה את הכל לערמות מסודרות, הבגדים מקופלים היטב ומסודרים לסוגים. היא הכניסה כל סוג לשקית נפרדת: חולצות עם חולצות, לבנים, פיג'מות. ממש התפלאתי לראות אותה כל כך מסודרת. דבר שאני ממש, אבל ממש, לא רואה ביומיום!!!"
עצרתי אותה. מאותו רגע מבטה השתנה. היא פתאום חייכה. מכאן, דיברנו ביחד על התכונות החיוביות שמתגלות בסיפור פשוט זה ולאט לאט, היא נזכרה שתכונות אלה מתגלות בעוד מקרים שקרו, והיא גם גילתה תכונות חיוביות נוספות בילדה שלה.
באותה פגישה, מיכאל לא הצליח למצוא דבר אחד קטן חיובי להגיד על ביתו. בעזרת אשתו ואחרי כמה שיחות שבהן עבדנו על העין הטובה "המהפכת את המציאות" כדברי הרב קוק, הם הצליחו לראות את בתם במבט חדש ולמדו להגיד לה מילה טובה אפילו על דברים פעוטים ולכאורה חסרי חשיבות. תוך חודש, התנהגות הילדה התהפכה לטובה גם בבית וגם מחוצה לו. היו עוד כמה נושאים שבהם זוהר התנהגה למורת רוחם של הוריה, אך תגובתם הייתה הרבה יותר רכה ומכילה. לכן, היא לא התעקשה ולא פתחה במלחמה והם מצאו ביחד דרך שתספק את כולם.
לא היה צורך לשנות את הילדה. היה צורך לשנות את המבט עליה, לשנות את היחס של ההורים להתנהגותה. לימוד זכות, עין טובה ומילה טובה מצד ההורים, הם אלה שאפשרו בניית קשר חם בין ההורים לבתם והשפיעו על התנהגותה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה